Boekrecensies (Irma)

achterkant 'Een oen...'

Recensies op een rij:  EEN OEN IS EEN GECASTREERDE EZEL:

Klantbeoordeling: 5 sterren  Een Oen is de personificatie van de ezel

12 september 2011 | Door: Caroline3 | 30-39 jaar | Bussum  Recensie Bol.com

In 1 woord ‘geweldig’, in 1 adem uitgelezen, verwonderd door de prachtige teksten en de weelderige tekening op de cover. Een dichtbundel om mee naar bed te gaan en mee op te staan. Irma, de auteur, verwoordt alles zo treffend dat je als lezer wordt meegezogen in passie, liefde en verdriet…..een boekje om onder je kussen te houden en niet in de boekenkast te laten verdwalen

Pluspunten:Meeslepend verhaal

kaft en achterkantSTOELENDANS BIJ DE KAPPER

In ‘Stoelendans bij de kapper’ zijn verschillende korte verhalen opgenomen, die in columnstijl geschreven zijn. De verhalen gaan over alledaagse dingen, en zijn op kritische, maar humoristische wijze geschreven.

De verhalen in Stoelendans bij de kapper zijn uit het leven gegrepen en daardoor erg herkenbaar. De schrijfstijl is erg prettig om te lezen, en de verhalen lezen gemakkelijk weg. De illustratie op de cover van het boek, die gemaakt is door de broer van de schrijfster, Hans Schiffers, geeft al aan dat het boek humoristisch is. De tekening maakt nieuwsgierig en nodigt uit om te lezen. De verwachting die de cover schept wordt meer dan waar gemaakt.

Stoelendans bij de kapper is een leuk boek om te lezen. De korte verhalen maken het ook een geweldig boek voor ‘tussendoor’. Een verhaal is zo uitgelezen. Veel mensen zullen iets herkennen in een of meerdere verhalen en juist dat maakt het boek voor iedereen toegankelijk en leuk. Iedereen die een humoristische kijk op het leven heeft zal Stoelendans bij de kapper kunnen waarderen. Alles bij elkaar maakt Stoelendans bij de kapper een echte aanrader voor iedereen die van het lezen van columns en korte verhalen houdt.

© Jenniek van Benthem / Schrijverspunt   * * * * *  (vijf sterren-waardering)

Stoelendans bij de kapper- Irma Schiffers

ISBN: 9048417929

Prijs: € 16,95

————————————————————————————

12-5-2011 – Sonja  (NRC Lux)

Klant Waardering: *****

hele mooie humoristische columns. leuk geschreven, verrassende teksten.

‘n boek om steeds te herlezen.

————————————————————————————

12-5-2011 – liesbeth den heijer (NRC Lux)

Klant Waardering: ***

Ik heb genoten van deze bundel. Irma Schiffers schrijft makkelijk en met vaart. De verhalen blijven bij en geven stof tot nadenken. Het mooiste verhaal in de bundel isMoederdag.De auteur ontroert met haar herkenbare herinneringen. Hilarisch in ‘Band on wheels’. Geweldig beeldend geschreven.

————————————————————————————

13-5-2011 – r sweebroek (NRC Lux)

Klant Waardering: ****

Sommige dingen zijn voor mij herkenbaar. Ik vind het goed geschreven, het is komisch maar wel realiteit, Ik had totaal geen idee waar het over zou gaan,maar het is boven verwachting. Wat een leuk boek. Ik zit over het algemeen wel op dezelfde golflengte met de mening van de schrijver.

16-5-2011 – Bas (NRC Lux)

Klant Waardering: *****

Luchtig doch mooi geschreven boeket van diversiteit met humor. Soms met een knipoog naar links, soms met kracht uithalend naar de wereldpolitiek; de absurditeit ervan met hier en daar ook een nostalgische monologue interieur. De gevoelsmatige overpeinzingen geven niet alleen een tijdsbeeld maar zijn van alle dag en herkenbaar voor veel mensen, hilarische belevenissen en doorspekt met taalgrappen. Een aanrader, ook zeker voor wie niet de tijd heeft urenlang te lezen, maar één verhaal per dag te pakken.

————————————————————————————

24-7-2011 – Syreeta (Bol.com)

Klant Waardering: *****

Een boek wat je niet zo snel wilt weg leggen is voor mij een goed boek en dit is er zo één. Dit boek heeft mij van begin tot eind geboeid. Schrijfster Irma schrijft over de dagelijkse gebeurtenissen in haar leven wat zo herkenbaar is voor mij.

Mijn lievelingsverhaal is  ‘Band on wheels’ waarin ze haar ervaringen vertelt over haar leventjes als muzikant, zo hilarisch.

De illustratie op de voorpagina is zo leuk als het verhaal ‘Stoelendans bij de kapper’ zelf.

Het formaat van het boek vind ik prettig. Zo kun je het gemakkelijk in je tas (of koffer als je op vakantie gaat) stoppen. Dit boek is overigens ook goed om je gedachten eens te verzetten of om dit boek te lezen onder het genot van een kopje koffie. Ik kan niet wachten tot het volgende boek uitkomt… Good job Irma!!!

————————————————————————————

Texelse Courant 5 april 2011

Schiffers wordt soms wakker met een verhaal

‘Ik hoop oprecht dat mensen

aan het denken worden gezet’

Ze schrijft out of the blue. ‘Soms word ik ’s nachts wakker met een verhaal. Dan ga ik eruit en begin te tikken. Het gebeurt dat ik het binnen tien minuten op papier heb. Het komt me aanwaaien, ik weet niet waar het vandaan komt’, vertelt Irma Schiffers. Het resultaat, de verhalenbundel Stoelendans bij de kapper, ligt vanaf volgende week in de boekhandel.

De 49-jarige Schiffers heeft bepaald geen doorsnee leven achter de rug. Geboren in Hilversum maakte ze succesvol carrière bij de omroep, waar ze uiteenlopend werk voor de radio deed. Zo programmeerde ze de muziek en was ze betrokken bij de totstandkoming van diverse programma’s en van live registraties van meerdere afleveringen van Pinkpop. ‘Ik heb nog eens op een podium met U2 gestaan om de setlist door te nemen Ik schrok me dood van al die tienduizenden toeschouwers.’Vijftien jaar lang werkte ze keihard en nam ze nauwelijks vakantie op, totdat er in 1995 er een abrupt einde aan dat hectische leven kwam. Ze stortte in en besloot ‘dat wereldje van egotrippers’ vaarwel te zeggen. ‘Ik heb er een prachtige tijd gehad, maar zo kon ik niet verder.’

Toen haar toenmalige partner een baan op Texel kreeg aangeboden, besloot ze ondanks de nodige twijfels met hem mee te gaan. Schiffers kreeg er geen spijt van. Ze raakte verknocht aan de Texelse natuur, waar ze ook op verdrietige momenten graag vertoeft. ‘Als ik me rot voel, klim ik de dijk tegenover mijn huis op en donder zo alle ellende in zee.’ Op het eiland werd ze vooral bekend als de bassist van Tjazzel/Make me smile, een band die professioneel aan de weg timmerde en tien jaar lang vele optredens verzorgde, ook in het buitenland.

Sinds een paar jaar zit ze midden in ‘een nieuw proces’, zoals ze dat noemt. Ze stapte uit de band, ging weer studeren en scheidde van haar man, al benadrukt ze ‘nog veel’ van hem te houden, ‘alleen niet meer als echtgenote’. Ze besloot les te nemen in schilderen en stortte zich nog meer dan ze al deed op het schrijven. ‘Ik houd erg van taal en heb altijd wel geschreven. Beroepsmatig, als management-secretaresse bij de omroep. Maar ook gedichten en teksten voor de band. Vroeger al had ik periodes waarin ik veel schreef. Vooral wanneer ik het zwaar had. Schrijven is voor mij een helend proces. Net als wandelen in de natuur. Ik beleef eigenlijk een voortdurende zoektocht naar de essentie van het leven en daarin probeer ik de dagelijkse dingen in een woordenspel te vatten.’

Schiffers, die tegenwoordig een eigen therapeutische coachingpraktijk heeft, is autodidact. ‘Ik ben wel eens aan een cursus poëzie bij het LOI begonnen. De eerste keer had ik al ruzie met de docent. Ik had een gedicht geschreven over een ezel. Leuk, maar de laatste regel had niet gehoeven, oordeelde hij. Maar daar zat nu net de essentie. Bleek hij niet te weten dat een oen een gecastreerde ezel is. Ik ben gelijk gestopt.’

Inmiddels is ze het bijna gewend om complimenten te krijgen, zowel over haar schilderijen als over haar verhalen. Ze voelt zich er bijna verlegen onder, omdat ze er naar eigen zeggen nauwelijks moeite voor hoeft te doen. ‘Dat was al zo met bas spelen. Ik heb het mezelf geleerd. Binnen een paar weken kon ik de moeilijkste jazzpartijen spelen. Soms word ik ’s nachts wakker en weet ik precies wat ik moet doen. Voor een verhaal ga ik eruit, om het te tikken. Voor mijn schilderijen hoeft dat niet, die blijven in mijn hoofd. Ik heb les bij Mien van As. Om de technische vaardigheden te leren en soms een aanwijzing te krijgen, want als ik bij haar kom, weet ik meestal al precies wat ik wil maken. Ik ga zitten en begin en dan ontstaat het als vanzelf. Waar het vandaan komt, geen idee. Het is de wind, denk ik. Ik mediteer elke dag. Om even helemaal niks te hoeven denken, echt leeg te zijn. Van daaruit komt het opborrelen.’

In Stoelendans bij de kapper schrijft Schiffers over een bonte verscheidenheid aan onderwerpen. Van haar ervaringen bij de kapper tot goede voornemens op 1 januari, van haar liefde voor katten (ze heeft er zeven) tot het gebruik van blote damesborsten om producten te verkopen en van de gekte rond het Nederlands Elftal tot parende eenden in zee. De kwaliteit is wisselend. Soms heeft ze te veel woorden nodig om te zeggen wat ze wil, een andere keer lijkt het onderwerp gewoonweg niet spannend genoeg. En verhalen die een paar jaar geleden naar aanleiding van een actuele gebeurtenis zijn geschreven, doen hier en daar wat gedateerd aan.

Er staan echter ook pareltjes tussen, zoals de ontroerende ode aan haar overleden moeder, die ze geen oma heeft kunnen laten worden. Een genot om te lezen is ook Band on wheels, waarin ze herinneringen ophaalt aan haar soms hilarische leven als lid van het rondreizende gezelschap Tjazzel. Bevlogenheid spreekt uit de verhalen waarin ze maatschappelijke ontwikkelingen op de hak neemt. Ze neemt daarin geen blad voor de mond. Na de aanslag op de metro in Londen in 2005 schreef ze: ‘Bij mij lag dat vertrouwen [in het ‘Europese gevoel van veiligheid’] al vanaf maart 2003 onder de bank tussen het stof. Namelijk vanaf het moment dat duizenden onwetende heldhaftige armeluiszoons en -dochters, geronseld bij supermarkten en winkelcentra, een land binnenvielen in opdracht van een lanterfanterende bohemien die door voor onze begrippen lachwekkende promotiecampagnes tot world leader was verkozen. Hij had namelijk nog een rekening te vereffenen vanwege het eerdere gezichtsverlies van Papa Bush.’

In haar tirades tegen Bush en andere regeringsleiders en politieke kopstukken, zoals Jan Peter Balkenende, Gerrit Zalm en Mat Herben is Schiffers niet altijd even subtiel. Haar felheid komt voort uit een soort innerlijke behoefte, vertelt ze. ‘Ik kan niet anders. Ik hoop oprecht dat mensen die dit lezen er door aan het denken worden gezet. Het is geen woede, maar vooral verdriet dat me drijft. En liefde. Want uiteindelijk relativeer ik ook wat ik schrijf. Ik wil niemand persoonlijk kwetsen. Zelfs George Bush niet. In mijn voorwoord schrijf ik dat ik liever een tennistoernooi met hem speel, omdat hij dan vast beter te pruimen is en de wereld niet zoveel schade zou berokkenen.’

Stoelendans bij de kapper telt 148 pagina’s, is een uitgave van Free Musketeers in Zoetermeer en kost €16,95. Het omslag is geïllustreerd door de broer van de schrijfster, AVRO-presentator Hans Schiffers. Het boek wordt zaterdag 9 april om 14.00 uur gepresenteerd bij Nauta Boek in Den Burg. Kopers kunnen hun exemplaar laten signeren.

Reageren mag hier:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo